Gumiabroncsok gyártási ideje ?
Miért nem tudjuk megadni az összes általunk forgalmazott autógumi gyártási idejét ?
Webáruházunk termék kínálata a saját autógumi raktárkészletünkön kívül több nagykereskedő és gyártó cég készleteiből áll össze. Emiatt nem tudunk arra a kérdésre válaszolni , hogy mikori az Ön által megrendelni kívánt autógumi , csak azon termékekről tudunk ilyen információt adni ami saját raktárunkban van. Mi kérésére kisétálunk raktárunkba és megnézzük a keresett gumi gyártási edejét . De a nagykereskedelmi cégek és autógumi gyártók nem tudnak ilyen kérést teljesíteni . Általánosságban elmondható hogy gumiabroncsaink döntö töbsége egy éven belüli gyártású , valamint a 3 évnél idősebb saját készletű gumiabroncsoknál feltüntetjük gyártási időt és azokat akciós áron kínáljuk .
Amikor egy fogyasztó olyan abroncsot vásárol melynek az oldalfalán feltüntetett gyártási dátum legalább egy évnél régebbi időpontot mutat, nyugtalanság és gyanakvás lesz úrrá rajta az interneten keringö megalapozatlan hírek miatt .
A Bridgestone Magyarország által kiadott állásfoglalás :
A szakszerű tárolásnak köszönhetően az általunk értékesített három évnél nem idősebb abroncsok teljes mértékben azonos állagúak az éppen a múlt héten készültekkel!
Azon aggodalom, hogy a különböző időpontban gyártott azonos specifikációjú termékek esetleg eltérnek, teljes mértékben alaptalan - az alkalmazott gyártástechnológia és minőségellenőrzési folyamatok egyenes következménye hogy minden termék 100%-ig azonos paraméterekkel bír.
A gyártás racionalizálásának következményeképp egy gyártó sem gyárt minden terméket minden méretben folyamatosan, így előfordul, hogy adott méretű és mintázatú termékből csak korábbi DOT számú áll rendelkezésre.
Ez semmilyen körülmények között sem jelenti azt, hogy az adott termék bármely paraméterében rosszabb lenne, mint a mai napon készült termékek.
A MICHELIN gumigyártó állásfoglalása :
A Michelin felmérése szerint a gumiabroncsok körülbelül 10 éves korukig nyújtják az elvárt anyag-és szerkezeti tulajdonságokat. Ebbe természetesen érdemes beleszámítani az autón eltöltött 5-6-7 évet is.
Az abroncs egy olyan termék, mely rengeteg műszaki újítást tartalmaz, ránézésre egyszerűnek tűnik, belső összetevői mégis bonyolulttá teszik. Egy termék, melynek extrém erőhatásokat kell kiállnia, miközben biztonságban szállítja utasait. Egy termék, mely némi gondoskodást igényel ahhoz, hogy megőrizze teljesítményét. Egy termék, mely minden más termékhez hasonlóan nem örökéletű, élettartama véges. Ezt az élettartamot számos tényező befolyásolja. Az anyag jellemző tulajdonságain kívül a használat körülményei, a sebesség, a terhelés és az éghajlati viszonyok is hatással vannak rá. Hasonlóan fontos a járműre felszerelt gumiabroncs nyomása és a szezonális abroncscserére várakozó gumiabroncs tárolási körülményei a szervizben. Röviden, az abroncs öregedésére a használat és a karbantartás körülményei vannak a legnagyobb hatással.
A Continental véleménye:
Amikor egy fogyasztó olyan abroncsot vásárol a kereskedésekben, melynek az oldalfalán feltüntetett gyártási dátum legalább egy évnél régebbi időpontot mutat, nyugtalanság és gyanakvás lesz úrrá rajta. Európa vezető gumiabroncs gyártója, a Continental AG által lefolytatott tanulmány szerint ilyenkor két fő kérdés fogalmazódik meg a fogyasztókban. Az egyik, hogy az árut helyesen tárolták-e az eltelt időszak alatt, a másik, hogy a gyártás dátuma esetleg miért jóval korábbi, mint a vásárlás időpontja?! "Ha az abroncsokat helyesen tárolják, akkor állagromlás nem mutatható ki" kommentálja Björn Bolze, a Continental vállalat vevőszolgálati vezetője. "Az abroncsok nem romlandó termékek, mint például a joghurtok. A gyártási folyamatok során olyan adalékanyagokat kevernek a gumialapanyaghoz, amelyek nagymértékben megakadályozzák az abroncs bárminemű teljesítménycsökkenését." Az adalékanyagok garantálják, hogy az abroncs kiegyensúlyozott tulajdonságai megmaradjanak még akkor is, ha esetleg évekig tárolják. Ezek az abroncsok ugyanolyannak tekinthetők, mint az újak. Mindezek után szeretnénk minden vezetőt megnyugtatni arról, hogy ha nyári abroncsait eltárolja télire, akkor csak azért, mert pihennek egy pince vagy egy garázs mélyén, még tökéletesen használható állapotban vannak. Szakértői vélemények alapján a gyártástól számított 5 évvel később is ugyanolyan teljesítményt nyújtanak az abroncsok, mint ha most gördültek volna le a gyártószalagról. Azt azonban fontos kihangsúlyozni, hogy csak akkor, ha megfelelő módon tárolják őket. "A gyártási dátum sem befolyásolja hátrányosan a gyártók garanciavállalását, ugyanis ez nem a gyártási dátumtól, hanem a megvásárlás pillanatától lép életbe" magyarázza Björn Bolze.
Az abroncs potenciális élettartama nagymértékben múlik azon, hogy milyen körülmények között és milyen célokra szeretnénk használni. "Jelenleg nincs olyan törvény vagy jogszabály, amely szabályozná az abroncsok élettartamát" mutat rá Björn Bolze, és hozzáteszi: "Mi általánosan azt szoktuk javasolni, hogy a 10 évnél idősebb abroncsokat cseréljék le az állapotuktól függetlenül." Azonban teljesen normál használat esetén az abroncsok futófelülete jóval korábban elkopik, mint az előbb említett 10 év.
Az autógumi gyártók és forgalmazók problémája ebben a kérdésben :
Egy nevesebb nemzetközi autógumi gyártó termék kínálatában ezer darabot bőven meghaladó darabszámú termék található (Michelin 1836 , Hankook (1198 ) .
Nem mindennap gyártanak mindeggyikből , általában a téli gumi vagy nyári gumi szezon előtt fél - egy évvel előre legyártják az aktuális szezon gumiabroncsait .
Pl. a téligumikat már márciustól gyártják és raktározzák féléven át , majd akár 1-3 hónap szállításidő is eltelik (tengeri konténeres szállítás ) mire kikerülnek a világ bármely pontján levő gumiabroncs kereskedésbe az októbertől kezdődő téli gumi szezonra . Nem mindennap gyártanak minden méretet , mint a pékségek kiflit. A top száz terméken kívüli gumiabroncsokat általában egy gyárban készítek szezononként egyszeri gyártásban egy évre előre , és a terméknek a gyárból ami akár a másik földrészen van el kell jutnia a földrész bármely pontján lévő kiskereskedőhöz. Így a másik féltekéről származó közel egy éves (8-11) hónapos gumiabroncs logisztikailag olyan frisnek számít , mint a még meleg kifli a pékség mintaboltjában .Pesze kivétel ezalól pl . a magyarországi vagy a közeli európa gyárakban készülő leggyakoribb topp méretekben gyártott gumiabroncsok ezek akár pár hetes gyártásúak is lehetnek .
Tehát a legjobb logisztika szerint is lehet akár egy éves is lehet már a frissen az aktuális szezonra gyártott gumiabroncs a téligumi szezonban.
Gumikereskedésünk a gumi átszerelési időszak kezdetén a raktárunkban ötezret is meghaladó mennyiségű gumiabroncsot tart raktárkészleten , ebből a szenzon végére ezer darabot is meghaladó raktárkészlet maradhat , ami megmarad raktárunkba a következő szezonra , ezek már két évesek is lehetnek akövetkező évben , vagy ha a gyártótól nagykereskedőtől már a tavalyi szezonlól megmaradt gumiabroncs kerül kiszállításra ? És az megmarad nálunk következő évre ?
Ezeket összegezve nem egyszerű feladat a kedves vevőnek friss gyártású gumiabroncsot eladni , és sajnos nem tudjuk mi a jó válasz a felháborodásukra , hogy 2 éves gumiabroncsot adtun el nekik .