Keresés
Napelemes rendszer

CONTISAFE 3

Hasznos információk

Hasznos információk

Gumiabroncs webáruház

Autógumi Webáruház link

TPMS keréknyomás ellenőrző rendszer.

Hírek - 2019-10-23
TPMS keréknyomás ellenőrző rendszer.
2014 novemberétől minden új forgalomba helyezett járműnek rendelkeznie kell TPMS rendszerrel.Kétféle rendszert alkalmaznak az autógyártók.

2014 novemberétől minden új forgalomba helyezett járműnek rendelkeznie kell TPMS rendszerrel.Kétféle rendszert alkalmaznak az autógyártók:

INDIREKT TPMS RENDSZER.
   Az adatokat az ABS szenzorból nyeri a gépjármű. A gumiabroncs belsejében szenzorok 
   nem kerülnek beépítésre. A rendszer csak menet közben működik, alacsony nyomás vagy defekt esetén 
   figyelmeztet. 

DIREKT TPMS RENDSZER :

 Az adatokat a gumiabroncs belsejében elhelyezett szenzorok mérik a légnyomást.Téli-nyári átszereléskor, ha külön felni garnitúrát használ, és az autó engedélyezi a 10 szelep párosítását, csak egyszer kell párosítani az adott autóhoz.
Amennyiben csak 5 szelepet engedélyez (az 5. a pótkerék) az autó, minden átszereléskor újra kell párosítani a rendszert az autóval.

Melyek az egyes rendszerek előnyei és hátrányai? 

A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képes mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is monitorozza. A direkt rendszerek szerelése ugyanakkor időigényesebb, valamint költségesebb, miután a mind a téli, mind a nyári garnitúrát fel kell szerelni ilyen szenzorokkal.

Miután az indirekt TPMS nem méri a pontos légnyomást, illetve az abroncs hőmérsékletét sem, nem képes olyan pontos mérésekre, mint egy direkt rendszer. Továbbá az indirekt rendszer a kerék forgásából nyeri az információt, parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, azaz ha esetleg álló helyzetben ereszt le az abroncs, a rendszer nem jelez. Ugyanakkor ezzel a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a téli / nyári abroncsok cseréje. 

A TPS szenzorok programozása, szervizelése:

A szenzorokat minden átszerelésnél szervizelni kell.
•    A tömítése légzáró legyen – gumitömítés
•    A szeleptest korrózióját elkerüljük
•    Cseréljük a kifáradt alkatrészeket – külső nyakrész
•    A szeleptű cseréjével szintén a légzárást segítjük elő – (Nikkel bevonatos szeleptű)

A TPMS szenzorokat az adott autóhoz kell programozni (feltanítani) abban az esetben, ha a kerekek pozíciója megváltozott, vagy ha új szenzor beépítésére kerül sor Pl: felni csere esetén, vagy ha a szenzor sérült vagy elromlott.
Néhány típus automatikusan felismeri a szenzorait és újratanulja ha a kerékpozíciók megváltoznak. (BMW, Mercedes, Landrover, Jaguar…) Néhány típusnak az OBDII csatlakozón keresztül kell feltanítani a szenzorok azonosítóit (ID) ha a szenzorok, vagy a kerekek pozíciói változnak. (Peugeot, Citroen, Renault, Toyota, Lexus…)Ezért az ilyen programozásokat csak az ehhez megfelelő TPMS Diagnosztikai eszközökkel felszerelt szervizekben lehet elvégeztetni.

TPMS hibák és javításuk :

Az elektronikus jeladók is meghibásodhatnak. Jellemzően egy idő után a gyárilag beépített akkumulátoruk kimerül, mely használat és idő korlátos ( kb. 5 év ). Előfordulhat defekt következtében a szelep tönkremenetele is amikor pótolnunk kell a jeladó egységet. Defekt javító folyadék használatával tönkre tesszük a szelepet, ezért cseréje így megkerülhetetlen.

Kiviteltől függően gumi és fém szelepek vannak használatban, melyek időszakos karbantartása indokolt. A gumi szeleptöveket és a tömítéseket a biztonság fenntartása érdekében cserélni kell.

Mit tegyünk, ha világít a TPMS visszajelző lámpa?

A direkt rendszer esetén, ha világít a TPMS visszajelző lámpa, akkor valamelyik kerékben lecsökkent a nyomás. Ne feltétlen higgyünk az autónak, ha azt mondja, hogy a bal hátsó defektes, ugyanis van olyan rendszer, amelyben csak 1 antenna van, így diagnosztikai műszerrel tanítják fel jármű agyába a szenzorok pozícióját. Ha a következő kerékcsere alkalmával már nem tartják a sorrendet, akkor nem biztos, hogy az autó egyből hibát ad, viszont rosszul fogja tájékoztatni a vezetőt a kerekek pozíciójáról. Ha tehát hibát észlelnek, de a jelzett kerékkel nem tapasztalnak problémát, akkor érdemes körbenézni a többi kereket is.Ha villog a visszajelző vagy egy kiegészítő jel is megjelenik a TPMS-visszajelző körül, akkor fel kell keresni egy szervizt, mert a rendszerben van hiba. Ez lehet hibás szenzor, lemerült szenzor-akku vagy antenna- esetleg vezérlő-hiba.

Ha indirekt rendszerünk van, és azt látjuk, hogy kivillan a visszajelző lámpa, akkor minden kereket meg kell vizsgálni. Ha nem tapasztalunk hibát, tehát minden kerékben megfelelő a nyomás, akkor valószínűleg hőmérséklet-csökkenésből adódó nyomáscsökkenést érzékelhetett a rendszer. Ilyenkor próbáljuk meg resetelni. (Ha van eltérés a kerekek nyomása között, akkor azt kell először orvosolni levegőtöltéssel.)

A resetelés történhet egy gombnyomásra, de lehetséges, hogy a menügombok és a kormánykapcsoló más gombjainak kombinációjával lehetséges, akárcsak az olajszerviz-nullázás.

Az is lehet, hogy pár perc vezetéssel a hiba eltűntethető, ha helyreállítottuk a nyomást a kerékben. Ez igaz a direkt rendszerekre is.