2014 novemberétől minden új forgalomba helyezett járműnek rendelkeznie kell TPMS rendszerrel.Kétféle rendszert alkalmaznak az autógyártók:
INDIREKT TPMS RENDSZER.
Az adatokat az ABS szenzorból nyeri a gépjármű. A gumiabroncs belsejében szenzorok
nem kerülnek beépítésre. A rendszer csak menet közben működik, alacsony nyomás vagy defekt esetén
figyelmeztet.
DIREKT TPMS RENDSZER :
Az adatokat a gumiabroncs belsejében elhelyezett szenzorok mérik a légnyomást.Téli-nyári átszereléskor, ha külön felni garnitúrát használ, és az autó engedélyezi a 10 szelep párosítását, csak egyszer kell párosítani az adott autóhoz.
Amennyiben csak 5 szelepet engedélyez (az 5. a pótkerék) az autó, minden átszereléskor újra kell párosítani a rendszert az autóval.
Melyek az egyes rendszerek előnyei és hátrányai?
A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képes mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is monitorozza. A direkt rendszerek szerelése ugyanakkor időigényesebb, valamint költségesebb, miután a mind a téli, mind a nyári garnitúrát fel kell szerelni ilyen szenzorokkal.
Miután az indirekt TPMS nem méri a pontos légnyomást, illetve az abroncs hőmérsékletét sem, nem képes olyan pontos mérésekre, mint egy direkt rendszer. Továbbá az indirekt rendszer a kerék forgásából nyeri az információt, parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, azaz ha esetleg álló helyzetben ereszt le az abroncs, a rendszer nem jelez. Ugyanakkor ezzel a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a téli / nyári abroncsok cseréje.
A TPS szenzorok programozása, szervizelése:
A szenzorokat minden átszerelésnél szervizelni kell.
• A tömítése légzáró legyen – gumitömítés
• A szeleptest korrózióját elkerüljük
• Cseréljük a kifáradt alkatrészeket – külső nyakrész
• A szeleptű cseréjével szintén a légzárást segítjük elő – (Nikkel bevonatos szeleptű)
A TPMS szenzorokat az adott autóhoz kell programozni (feltanítani) abban az esetben, ha a kerekek pozíciója megváltozott, vagy ha új szenzor beépítésére kerül sor Pl: felni csere esetén, vagy ha a szenzor sérült vagy elromlott.
Néhány típus automatikusan felismeri a szenzorait és újratanulja ha a kerékpozíciók megváltoznak. (BMW, Mercedes, Landrover, Jaguar…) Néhány típusnak az OBDII csatlakozón keresztül kell feltanítani a szenzorok azonosítóit (ID) ha a szenzorok, vagy a kerekek pozíciói változnak. (Peugeot, Citroen, Renault, Toyota, Lexus…)Ezért az ilyen programozásokat csak az ehhez megfelelő TPMS Diagnosztikai eszközökkel felszerelt szervizekben lehet elvégeztetni.
TPMS hibák és javításuk :
Az elektronikus jeladók is meghibásodhatnak. Jellemzően egy idő után a gyárilag beépített akkumulátoruk kimerül, mely használat és idő korlátos ( kb. 5 év ). Előfordulhat defekt következtében a szelep tönkremenetele is amikor pótolnunk kell a jeladó egységet. Defekt javító folyadék használatával tönkre tesszük a szelepet, ezért cseréje így megkerülhetetlen.
Kiviteltől függően gumi és fém szelepek vannak használatban, melyek időszakos karbantartása indokolt. A gumi szeleptöveket és a tömítéseket a biztonság fenntartása érdekében cserélni kell.
Mit tegyünk, ha világít a TPMS visszajelző lámpa?
A direkt rendszer esetén, ha világít a TPMS visszajelző lámpa, akkor valamelyik kerékben lecsökkent a nyomás. Ne feltétlen higgyünk az autónak, ha azt mondja, hogy a bal hátsó defektes, ugyanis van olyan rendszer, amelyben csak 1 antenna van, így diagnosztikai műszerrel tanítják fel jármű agyába a szenzorok pozícióját. Ha a következő kerékcsere alkalmával már nem tartják a sorrendet, akkor nem biztos, hogy az autó egyből hibát ad, viszont rosszul fogja tájékoztatni a vezetőt a kerekek pozíciójáról. Ha tehát hibát észlelnek, de a jelzett kerékkel nem tapasztalnak problémát, akkor érdemes körbenézni a többi kereket is.Ha villog a visszajelző vagy egy kiegészítő jel is megjelenik a TPMS-visszajelző körül, akkor fel kell keresni egy szervizt, mert a rendszerben van hiba. Ez lehet hibás szenzor, lemerült szenzor-akku vagy antenna- esetleg vezérlő-hiba.
Ha indirekt rendszerünk van, és azt látjuk, hogy kivillan a visszajelző lámpa, akkor minden kereket meg kell vizsgálni. Ha nem tapasztalunk hibát, tehát minden kerékben megfelelő a nyomás, akkor valószínűleg hőmérséklet-csökkenésből adódó nyomáscsökkenést érzékelhetett a rendszer. Ilyenkor próbáljuk meg resetelni. (Ha van eltérés a kerekek nyomása között, akkor azt kell először orvosolni levegőtöltéssel.)
A resetelés történhet egy gombnyomásra, de lehetséges, hogy a menügombok és a kormánykapcsoló más gombjainak kombinációjával lehetséges, akárcsak az olajszerviz-nullázás.
Az is lehet, hogy pár perc vezetéssel a hiba eltűntethető, ha helyreállítottuk a nyomást a kerékben. Ez igaz a direkt rendszerekre is.