Szabálytalan tompított/országúti fényszóró átalakítások :
Hagyományos halogén fényszórókba utólagosan ledes vagy xenon izzók beszerelése .
Műszaki vizsgán vagy közúti ellenőrzéskor az ilyen autók tulajdonasai gyakran azzal védekeznek ,
hogy üzletbe vette , szabályos .
Valóban forgalmaznak ilyet hivatalos legális autósboltok , webáruházak de az "apróbetűs" részben tájékoztatást adnak a kedves vevőknek , hogy ezen termékek nem rendelkeznek UNIÓS engedélyezéssel ( E jel ) , sport , OFF-ROAD és hobbi célra használhatóak , közúti forgalomban legálisan nem vehetnek részt . Ezzel bújnak ki az esetleges reklamációk és Hatósági ellenőrzések alól , mert csak jóváhagyási jellel rendelkező autóalkatrészt forgalmazhatnának hivatalosan.
A jóváhagyás kapcsán tudnivaló, hogy a xenon átalakító készletek dobozain esetleg feltüntetett jóváhagyó jelek (egy körben pl.: E4, E13, stb.) a teljes garnitúrának az elektromágneses kompatibilitásra vonatkozó ENSZ-EGB 10 sz. előírása szerinti megfelelőséget tanúsítja.
Mivel ez a jóváhagyás nem azonos a xenon izzós lámpák esetében kötelező ENSZ-EGB 99. sz. előírása szerinti jóváhagyással , ezért az nem tekinthető jóváhagyottnak halogén lámpákhoz.A Halogén lámpába szerelhető "xenon szettek” – ben lévő izzók műszaki jellemzői nem egyezőek az eredeti halogén izzók műszaki jellemzőivel, nem rendelkeznek az ENSZ-EGB 99. előírás szerinti jóváhagyással, továbbá utólagos beépítésük az MR.-ben foglalt jogszabályi előírásoknak sem felel meg, ezért a beépítésük szabálytalan.
A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.
Az előírásból következően a HCR, HC, HR, stb. jelzésű fényszórókban csak halogén izzók (H1, H3, H4, H7, stb.) használhatók, mivel e fényszórók csak a típusra előírt izzókkal képesek maradéktalanul teljesíteni a megvilágításra vonatkozó követelményeket.
Gyárilag xenon lámpával szerelt autók rendelkeznek automatikus magasság állítással és fényszórómosóval . A 45., 48. és 98. ENSZ-EGB előírások tartalmazzák az automatikus magasság állítás és az automatikus fényszórómosás kötelezettségét.
Utólagosan szabálytalanul beszerelt, xenon izzós fényszóróval rendelkező jármű közúti balesete esetén a körülménynek kivizsgálását követően felmerülhet a teljes felelősség, vagy a felelősség megosztásának kérdése.Az automatikus magasság állítás hiánya miatt az átalakított fényszórók vakíthatják a
szembejövőket, ami közlekedés biztonsági szempontból rendkívül balesetveszélyes.
Legális megoldás az utólagos xenon lámpára ?
Azoknál az autótipusoknál kivitelezhető amelyeket gyártottak xenonos változatban is , Gyári vagy tipusazonos utángyártott xenon lámpa és automata magasság állítás valamint fényszórómosó beszereléses után a Nemzeti Közlekedési Hatóság átalakitási engedélyével kivitelezhető . Bár ez nagyon költséges , több tizszerese egy illegális 20-30 ezer forintos xenon átalakító szetnek .
Ha nem létezik ebben az autótípusban gyári szenonos változat mégnehezebb a helyzet , mert eltérés keletkezik az autó típusbizonyítványában szereplő variánsokhoz képest ezért szinte kivitelezhetetlen eljárás lenne a mai merev hatósági szabályozás miatt .
Ledes izzók szerelése normál izzók helyére egyébb lámpákba (index , helyzetjelző ,féklámpa stb) :
Ez sem szabályos átalakítás , a fent leírt szabályok alapján , de nem befolyásolja nagymértékben a közlekedésbiztonságot és nehezebben is észrevehető illegális tuning , persze nem kék színű ledet tesz valaki első helyzetjelzőnek , mert az jobban tetszik neki , mint a jogszabályban előirt fehér fényű . Ez hamar szemetszúr a közúti ellenőrzésnél vagy műszaki vizsgán .
Galytörő rács :
A gallytörő rácsok használata csak akkor legális, ha a rács megfelelő biztonsági műbizonylattal rendelkezik, és a forgalmi engedélybe bejegyezték.
Az Európai Unió még 2005-ben hozott egy rendeletet, amelye 2006-ban nálunk is bevezettek, ez tiltja a merev gallytörők felszerelését , gyalogosvédelem miatt .
Előtte a terepjáró képességűnek minősített ( M1G , N1G típusú ) gépkocsik megkapták az engedélyt, amennyiben ezek forgalmi engedélyébe bevezették záradékban a galytörőt ,jogszerűen használhatják azt .
2006 után csak megfelelő minősítéssel rendelkező, elsősorban műanyag gallytörőket használni, amelyek baleset esetén védik a gyalogost. Igen ám, ezzel csak az a baj, hogy az erdőben semmire sem jó, mert egy komolyabb koccanásnál ripityára törik, és nem látja el a funkcióját, hiszen nem védi a mögötte sorakozó műszaki arzenált
.A még egyszerűbb megoldást az jelenti, ha mondjuk pickupot vásárolunk, azok esetében eléggé elterjedt, hogy a gyárilag, mondjuk extra felszereltségben van ez a bizonyos kiegészítő. S amit egy gyári minősítés, szám találhatü az alkatrészen, onnantól kezdve nem a mi felelősségünk, hogy a kocsin fent van és milyen a minősége, tulajdonsága, hanem a készítőé.
Azonban bármit felteszünk a gépünkre, így a gallytörőt is be kell jegyeztetni a forgalmi engedélybe, ami ebben nem szerepel, azt ugyanis le kell szerelni. Márpedig ez azt jelenti, hogy ennek meg kell felelnie a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kijelölt vizsgálóintézetekben elvégzett ellenőrzésenjóváhagyási jellel („e”-vel EU-s vagy „E”-vel ENSZ-szabványnak megfelelő) ellátott gallytörők átmennek a vizsgán.
Komolyabb személyi sérülése közúti balasetnél nagyon fontos lehet a galytörörács legálisságának kérdése !
Sötétitő fólia az üvegeken :